1

Οι δράστες της πρώτης αεροπειρατίας ήταν Θεσσαλονικείς. Στις 13 Σεπτεμβρίου του 1948, έξι μαθητές Γυμνασίου της Θεσσαλονίκης που επιβαίνουν σε αεροσκάφος που εκτελούσε δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με σουγιάδες και ένα μπουκάλι γκαζόζας, μπήκαν στο πιλοτήριο και ζητούν την προσγείωση του σκάφους αντί στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, στο Βελιγράδι. Το αεροπλάνο τελικά προσγειώθηκε 60 χλμ. έξω από τα Σκόπια.

http://www.thessalonikeis.gr/THESSALONIKEISELIDES/SelisAeroporikesPrvties.htm

2

Λοιπόν είναι η τελευταία φάση του εμφύλιου, οι έξι, Θεσσαλονικείς, νεαροί αριστερών πεποιθήσεων, νιώθουν πνιγμένοι από την τότε επίσημη πολιτεία, από τους συνεχείς ελέγχους πολιτικού φρονήματος, τους στιγματισμούς αν ήσουν κομουνιστής κτλ. Έτσι τους έρχεται η φαεινή ιδέα…Αρχικά πηγαίνουν στην Αθήνα δήθεν για να δώσουν εξετάσεις για το Πολυτεχνείο, αυτό που έχουν σκοπό όμως να κάνουν είναι να επιβιβαστούν σε ένα αεροσκάφος με προορισμό την Θεσσαλονίκη και να αναγκάσουν τον πιλότο να τους πάει σε Γιουγκοσλαβικό έδαφος…οπού ποιος ξέρει πως στο καλό φαντάζονταν τη ζωή τους εκεί…τέλος πάντων, η έννοια της αεροπειρατείας δεν υπήρχε μέχρι εκείνη τη στιγμή σε ολόκληρο τον κόσμο, η συγκεκριμένη αεροπειρατεία αν δεν είναι η πρώτη αεροπειρατεία στον κόσμο σίγουρα είναι η δεύτερη!! Την ακριβή περιγραφή της αεροπειρατείας μπορείτε να την διαβάσετε παρακάτω…είναι από το βιβλίο του Τρεμόπουλου, “Η Ιπτάμενη Ιστορία της Θεσσαλονίκης” Εδω να πω ότι ούτε οργανωμένη επιχείρηση του ΚΚΕ ήταν ούτε σχετίζεται με την δολοφονία που πήγαν να τους φορτώσουν…(σημ. καλύβας: του Πολκ). Από τους 6 οι 4 βρίσκονταν σε πολυετή “προσφυγιά” ο πέμπτος σκοτώθηκε σε κάποια μάχη επί Γιουγκοσλαβικού εδάφους και ο εκτός (ο θείος μου…μου φαίνεται ότι είχαμε 3ου βαθμού συγγένειας) φέρεται να σκοτώθηκε στη μάχη του Κιλκίς και λέω φέρεται γιατί ποτέ δεν βρέθηκε το πτώμα του…κι έτσι θεωρείται μέχρι σήμερα αγνοούμενος! Οι άλλοι 5 μετά από πολλά χρόνια εντοπίστηκαν…τέλος να αναφέρω ότι μετά το συμβάν της αεροπειρατείας δικάστηκαν και φυλακίστηκαν οι οικογένειες των δραστών…Αυτα τα ολίγα…ελπίζω να είναι ένα καλό ρεζουμέ!

http://www.aviationlive.org/forum/viewtopic.php?p=12782&sid=31fb62d184e1a5ef17c561f8db222114

(στο σύνδεσμο μπορείτε να δείτε την περιγραφή του Τρεμόπουλου, καθώς κι ένα πρωτοσέλιδο της εποχής, με φωτογραφίες)

3

Δράστες της παράτολμης και πρωτοφανούς αυτής απόδρασης, που προκάλεσε κατάπληξη όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς, ήταν οι αδελφοί Αλέξανδρος και Χαράλαμπος Κουφοδάκης (21 και 23 ετών αντίστοιχα), ο Αχιλλέας Κελτιμλίδης (19 ετών), Ο Γεώργιος Κέλας (17 ετών) ο Σπύρος Χειλμιάδης (19 ετών) και ο Αντώνιος Βογιάζος (18 ετών), όλοι τους παιδιά αστικών οικογενειών της Θεσσαλονίκης (…)

(Παπαγιανννόπουλος, Η Θεσσαλονίκη …εν θερμώ, 2009)

4

Για τις ΤΑΕ (Τεχνικαί Αεροπορικαί Εκμεταλλεύσεις) στις οποίες ανήκε το αεροπλάνο, δείτε εδώ:

http://en.wikipedia.org/wiki/TAE_Greek_National_Airlines

5

Για τη νεότερες ελληνικές αεροπειρατείες, δείτε στον Ιό:

http://www.iospress.gr/ios1996/ios19960421a.htm

6.

Φτου, γμτ!

The first recorded aircraft hijack took place on February 21, 1931, in Arequipa, Peru. Byron Rickards, flying a Ford Tri-Motor, was approached on the ground by armed revolutionaries. He refused to fly them anywhere and after a ten day stand-off Rickards was informed that the revolution was successful and he could go in return for giving one group member a lift to Lima.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_hijacking

ΑΠΟ