1 Η πρώτη κίνηση για να οδηγούμε «οικολογικά», είναι να μην... οδηγούμε εάν δεν υπάρχει ανάγκη. Δεν χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητό μας για διαδρομές που γίνονται με τα πόδια, το ποδήλατο ή τα μέσα μαζικής μεταφοράς
2 Διαλέγουμε το κατάλληλο αυτοκίνητο. Εάν πρόκειται να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο κυρίως μέσα στην πόλη, αγοράζουμε ένα μικρό όχημα. Επιλέγουμε αυτοκίνητα με κριτήριο και την εκπομπή ρύπων. Αντιστεκόμαστε στη μόδα των SUV, εάν δεν το χρειαζόμαστε. «Η Φινλανδία και η Σουηδία, που είναι γεμάτες δάση και αχανείς ελεύθερες εκτάσεις, έχουν λιγότερα τζιπάκια από την Ελλάδα», λέει ο κ. Τσιουτρός, του ΙΜΕΤ.3 Οδηγούμε όσο το δυνατόν πιο κοντά στη μέγιστη ροπή του αυτοκινήτου μας. Με αυτόν τον τρόπο η μηχανή δουλεύει στην πιο αποδοτική περιοχή. Δεν ζορίζουμε το αυτοκίνητο ούτε στις πολύ ψηλές ούτε στις πολύ χαμηλές στροφές.
4 Διατηρούμε όσο το δυνατόν μια σταθερή ταχύτητα, μέσα στα καθορισμένα όρια. Η αυξομείωση του γκαζιού και τα απότομα φρεναρίσματα οδηγούν σε μεγάλες απώλειες ενέργειας. Αποφεύγουμε επίσης την υπερβολικά μεγάλη ταχύτητα. Πέρα από τους κινδύνους για την ανθρώπινη ασφάλεια, η κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται πολύ περισσότερο έπειτα από κάποια ταχύτητα. Για παράδειγμα, ένα μέσο αυτοκίνητο χρειάζεται 5 KW ενέργειας για να κινηθεί με 50 χλμ./ώρα και 25 KW για 120 χλμ./ώρα. Η πρότασή μας, φυσικά, δεν είναι να πηγαίνετε με 50 αλλά σίγουρα δεν χρειάζεται να τρέχετε με... 150.
5 Οδηγούμε βλέποντας όσο το δυνατόν πιο μακριά, προβλέποντας την κίνηση του δρόμου, ώστε να μην αιφνιδιαζόμαστε και αντιδράμε σπασμωδικά.
6 Επιβραδύνουμε απαλά, αφήνοντας το γκάζι σε σωστό χρόνο, με το αυτοκίνητο σε ταχύτητα. Σε αυτήν την περίπτωση, τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πρακτικά μηδενική κατανάλωση καυσίμου.
7 Αξιοποιούμε τις κλίσεις του δρόμου. Oταν για παράδειγμα κατεβαίνουμε μια κατηφόρα, αφήνουμε απαλά το γκάζι, πατώντας όσο το δυνατόν λιγότερο φρένο. Στις στροφές μπαίνουμε με σωστή ταχύτητα, ώστε να μη χρειαστεί να φρενάρουμε απότομα.
8 Σβήνουμε τη μηχανή ακόμα και σε μικρές στάσεις, μεγαλύτερες του ενός λεπτού.
9 Ελέγχουμε την πίεση των ελαστικών του αυτοκινήτου τουλάχιστον μία φορά το μήνα. Εξασφαλίζουμε έτσι σημαντική οικονομία καυσίμων και παράταση της ζωής των ελαστικών. Υπολογίζεται ότι εάν η πίεση στα λάστιχά μας είναι 25% μικρότερη από το προβλεπόμενο, τότε η κατανάλωση ενέργειας αυξάνεται 2% - 4%.
10 Η χρήση μιας σειράς ηλεκτρονικών συσκευών που ελέγχουν την κατανάλωση καυσίμων και προειδοποιούν για λάθος οδήγηση ή άλλων που μας βοηθούν στην επιλογή του πιο σύντομου δρόμου μπορεί να μειώσει σημαντικά την κατανάλωση. Στην Ολλανδία υπολογίστηκε ότι η αξιοποίηση τέτοιων συσκευών μπορεί να επιφέρει και 10% εξοικονόμηση ενέργειας.
11 Ξαλαφρώνουμε το αυτοκίνητο απ' όλα τα άχρηστα αντικείμενα, καθώς και τις μπαγκαζιέρες οροφής, όταν δεν τις χρησιμοποιούμε. Το βάρος είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας για την κατανάλωση καυσίμου. Υπολογίζεται ότι ένα φορτίο 100 κιλών σε ένα μεσαίο αυτοκίνητο βάρους περίπου 1.500 κιλών οδηγεί σε αύξηση της κατανάλωσης περίπου 7%. Αντίστοιχο είναι και το πρόβλημα της αεροδυναμικής του οχήματος. Ταξιδεύοντας με μία άδεια σχάρα για σκι στα 120 χλμ./ώρα, χρειαζόμαστε 20% περισσότερα καύσιμα.
12 Δεν χρησιμοποιούμε αδικαιολόγητα το κλιματιστικό του αυτοκινήτου, γιατί επιβαρύνει πολύ τη μηχανή, οδηγώντας σε 20% μεγαλύτερη κατανάλωση. Από την άλλη, όταν κινούμαστε με ταχύτητες άνω των 80 χλμ./ώρα και κάνει ζέστη, καλύτερα να ανοίγουμε χαμηλά το
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου