skip to main |
skip to sidebar
Τα κατάφεραν τελικά οι Γερμανοί;
Ακόμη ένα δισεκατομμύριο ευρώ (!) θα δώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι στη Γερμανία και το Αμπου Ντάμπι, προκειμένου να επιλυθεί το πρόβλημα των υποβρυχίων που γέρνουν και τελικώς να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τη γερμανική ThyssenKrupp στην εταιρεία Mar από το Άμπου Ντάμπι.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η συμφωνία μεταξύ του υπουργού Εθνικής Άμυνας κ. Βαγγέλη Βενιζέλου και των κυρίων Iskandar Safa (εκτελεστικός πρόεδρος της Abu Dhabi Mar) και Hans Atzpontien (εκτελεστικός πρόεδρος της Thyssen Krupp Marine Systems) προβλέπει:
• ότι το ελληνικό δημόσιο θα παραλάβει το πρωτότυπο σκάφος «Παπανικολής», που μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό αρνούνταν να παραλάβει! Η Thyssen υποτίθεται ότι είχε αναλάβει να πουλήσει το πρωτότυπο υποβρύχιο τύπου 214 σε άλλη χώρα και είχε τιμολογήσει το πειραματικό υποβρύχιο στα 300 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Άμυνας θεώρησε το τίμημα χαμηλό «με δεδομένες τις σημερινές τιμές των υποβρυχίων αυτού του τύπου στη διεθνή αγορά» και αποφάσισε ότι είναι σαφώς προτιμότερο να αποκτηθεί ως περιουσιακό στοιχείο του ελληνικού δημοσίου το υποβρύχιο «Παπανικολής» προκειμένου αυτό (που είναι ούτως ή άλλως πιστοποιημένο από το γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό) να αποκτήσει την αρμόζουσα αξία του στην αγορά πολεμικών σκαφών και να πωληθεί σε τρίτη χώρα με την εμπορική μεσολάβηση και της Abu Dhabi Mar που κινείται ευρύτερα στην μεσογειακή αγορά πολεμικών σκαφών. Το Πεντάγωνο ελπίζει ότι θα πουλήσει τον Παπανικολή έναντι 350 εκατ. ευρώ. αρμόδια στελέχη του υπουργείου Άμυνας επιχειρηματολογούν ότι θα επιτευχθεί, υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, τίμημα προφανώς υψηλότερο αυτού που προτείνει η γερμανική πλευρά τώρα. Η απόφαση να παραληφθεί ο «Παπανικολής» δημιουργεί πολλά ερωτήματα. Κι αυτό διότι είναι αμφίβολο αν θα μεταπωληθεί σε άλλη χώρα το καταπονημένο υποβρύχιο. Και κυρίως είναι άγνωστο πότε θα γίνει αυτή η αγοραπωλησία.
• Το υπουργείο Άμυνας συμφώνησε να παραλάβει τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια τύπου 214 η κατασκευή των οποίων ολοκληρώνεται στο ναυπηγείο Σκαραμαγκά, στο πρότυπο του «Παπανικολή». Πρόκειται για τα σκάφη «Πιπίνος», «Ματρώζος» και «Κατσώνης» που κατά το υπουργείο Άμυνας δεν έχουν τα προβλήματα ευστάθειας που αντιμετώπιζε ο «Παπανικολής».
• Αντί να συνεχιστεί ο εκσυγχρονισμός ακόμη τριών –παλαιότερου τύπου και σήμερα σε υπηρεσία στο Πολεμικό Ναυτικό- υποβρυχίων τύπου 209, το υπουργείο Άμυνας θα αποκτήσει ακόμη δύο νέα σκάφη τύπου 214, δηλαδή όπως ο Παπανικολής. Όταν οι Γερμανοί είχαν προτείνει να ναυπηγήσουν δύο νέα υποβρύχια –αντί να εκσυγχρονίσουν τρία παλαιότερα σκάφη τύπου 214- είχαν δεσμευθεί να το πράξουν χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση του δημοσίου. Η συμφωνία που τελικώς επετεύχθη προβλέπει ότι το Πεντάγωνο θα καταβάλλει ένα δις ευρώ για τα δύο νέα υποβρύχια. Δεδομένου ότι η εκταμίευση των 485 εκατ.ευρώ είχε ήδη προϋπολογιστεί (για τον εκσυγχρονισμό των τριών παλαιότερων τύπου 209) και με την ελπίδα ότι ο «Παπανικολής» θα πουληθεί έναντι 350 εκατ. ευρώ σε κάποια ξένη χώρα – κάποτε, το υπουργείο Άμυνας υποστηρίζει ότι η πρόσθετη δαπάνη στον προϋπολογισμό θα είναι μόλις 165 εκατ. ευρώ. Στα οποία πρέπει να προστεθούν ακόμη 847 εκατ. ευρώ που «χρωστά» το δημόσιο στην Thyssen για τη ναυπήγηση των τεσσάρων υποβρυχίων τύπου 214. Γενικό σύνολο, ένα δισεκατομμύριο 63 εκατομμύρια ευρώ που το ελληνικό δημόσιο θα καταβάλλει στη Γερμανία και το Αμπου Ντάμπι μέσα στην επόμενη πενταετία.
Είναι προφανές ότι οι όροι της συμφωνία δεν επιτρέπουν στο υπουργείο να πανηγυρίζει ότι «η συμφωνία διαφυλάσσει, μέσω της ισχύουσας νομοθεσίας, τις θέσεις εργασίας στα ναυπηγεία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου