Τρίτη 27 Ιουλίου 2010

Τα δικαιώματά μου στις διακοπές-Α ΜΕΡΟΣ



ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΣΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ

Τα δικαιώματά μου στις διακοπές



Κείμενα: Μαριλένα Ζηδιανάκη, Κίμων Σαϊτάκης
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: ΤΑ ΝΕΑ – ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ

΄Ολο το χειμώνα ζούμε με την προσμονή αυτών των ημερών. Ας μην αφήσουμε λοιπόν να μας τις χαλάσουν δυσάρεστα απρόοπτα, παρεξηγήσεις, παραλείψεις, προστριβές. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γνωρίζουμε καλά τι δικαιούμαστε και να μη διστάζουμε να τα διεκδικήσουμε. Η σαφής γνώση των δικαιωμάτων, άλλωστε, είναι το ισχυρότερο όπλο στα χέρια του κάθε πολίτη.

ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ

Με πλοίο


Σε περίπτωση που το πλοίο καθυστερήσει και δεν φύγει την προγραμματισμένη ώρα, τι μπορώ να κάνω, αφού ήδη έχω αγοράσει το εισιτήριο και βρίσκομαι στο λιμάνι περιμένοντας;

Εφόσον το πλοίο έχει καθυστερήσει τον απόπλου του και αυτό οφείλεται στην εταιρεία και όχι σε άλλους παράγοντες (π.χ. απεργία λιμενεργατών ή κακοκαιρία), μπορείτε να ζητήσετε την ακύρωση του εισιτηρίου και επιστροφή των χρημάτων σας. Το ίδιο ισχύει και για το εισιτήριο του οχήματός σας. Εναλλακτικά, μπορείτε να διαμείνετε στο πλοίο όσο παραμένει στο λιμάνι και με έξοδα της εταιρείας να ταξιδέψετε με το πρώτο διαθέσιμο πλοίο στον προορισμό σας. Κατά τη διάρκεια της αναμονής και αν αυτή ξεπερνά τις 4 ώρες, δικαιούστε να ζητήσετε δωρεάν φαγητό και αναψυκτικά από την εταιρεία. Εφόσον η αναμονή ξεπερνά τις 6 ώρες ή προβλέπεται να αναχωρήσετε με το πλοίο την επόμενη μέρα, δικαιούστε διαμονή με έξοδα της εταιρείας. Αν μέσα σε 24 ώρες από την καθυστέρηση δεν μεταφερθείτε στον προορισμό σας με οποιονδήποτε τρόπο, μπορείτε να ζητήσετε ως αποζημίωση το διπλάσιο της αξίας του εισιτηρίου σας. Τέλος, όταν η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη των 3 ή 6 ωρών, δικαιούστε επιστροφή του 25% ή του 50% αντίστοιχα των χρημάτων σας.

Εάν, εξαιτίας, καθυστέρησης του πλοίου με προορισμό τον Πειραιά, έχασα το άλλο πλοίο που είχα κλείσει για Ιταλία από Πάτρα, μπορώ να ζητήσω από την ακτοπλοϊκή εταιρεία να μου καλύψει τα έξοδα του χαμένου εισιτηρίου;

Ναι, η εταιρεία έχει υποχρέωση να σας μεταφέρει στον τελικό σας προορισμό με δική της ευθύνη. Επίσης, υποχρεούται να σας καλύψει τα έξοδα διαμονής - διατροφής μέχρι να φτάσετε στο λιμάνι ανταπόκρισης, εφόσον η καθυστέρηση ξεπερνά τις έξι ώρες.

Αν λόγω καιρικών συνθηκών απαγορευτεί ή διακοπεί το ταξίδι, υπάρχει περίπτωση να αποζημιωθώ για την καθυστέρηση;

Ναι, μπορείτε να ζητήσετε πίσω τα χρήματα του εισιτηρίου σας ή να αλλάξετε την ημερομηνία αναχώρησης για οποιαδήποτε άλλη μέρα επιθυμείτε. Κατά τη διάρκεια της αναμονής σας έχετε το δικαίωμα να διαμείνετε στο πλοίο.

Σε περίπτωση που έχω κλείσει εισιτήριο και ειδοποιήσω την εταιρεία ή το ταξιδιωτικό μου γραφείο ότι για δικούς μου λόγους δεν θα μπορέσω τελικά να ταξιδέψω, δικαιούμαι επιστροφή χρημάτων;

Στην περίπτωση αυτή δικαιούστε το 50% της αξίας του εισιτηρίου, εφόσον όμως ειδοποιήσετε έγκαιρα την εταιρεία ή το γραφείο όπου εκδώσατε το εισιτήριό σας. Επίσης, αντί για ακύρωση, μπορείτε να κάνετε «ανοιχτό» το εισιτήριό σας χωρίς πρόσθετη δαπάνη. «Ανοιχτό» είναι το εισιτήριο με συγκεκριμένο προορισμό, αλλά χωρίς συγκεκριμένη ημερομηνία αναχώρησης, που ισχύει για μια περιορισμένη χρονική περίοδο (συνήθως έξι μήνες ή ένα έτος), εντός της οποίας πρέπει να έρθετε σε επαφή με την πλοιοκτήτρια εταιρεία ή το πρακτορείο όπου το εκδώσατε για να ορίσετε τη νέα ημερομηνία του ταξιδιού σας.

Πώς μπορώ να εξασφαλιστώ από το ενδεχόμενο κλοπής ή απώλειας των αποσκευών μου, εάν τις αφήσω στο χώρο αποθήκευσης που μου υποδεικνύει το προσωπικό του πλοίου;

Όταν αφήνετε τις αποσκευές σας στο χώρο αποθήκευσης του πλοίου, το προσωπικό υποχρεούται να σας δώσει απόδειξη, με την οποία είστε εξασφαλισμένος έναντι του ενδεχομένου κλοπής ή απώλειας, αφού θα δικαιούστε αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Γι’ αυτό, ακόμη και αν ο υπάλληλος παραλείψει να σας δώσει απόδειξη, εσείς επιμείνετε να τη λάβετε. Αν σας αγνοήσουν, καταγγείλτε το γεγονός στην πλησιέστερη λιμενική αρχή. Ως ανώτατο όριο αποζημίωσης έχει καθοριστεί ποσό που μπορεί να ανέρχεται κάθε φορά μέχρι 730 ευρώ περίπου ανά μονάδα ή δέμα. Σε αντίθεση με τις αποσκευές που φυλάσσονται με απόδειξη στην αποθήκη του πλοίου, ζημιές ή απώλειες των προσωπικών σας αντικειμένων που συμβαίνουν σε άλλο χώρο του πλοίου δεν δημιουργούν ευθύνη της πλοιοκτήτριας, γι’ αυτό και θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί κατά τη φύλαξη των προσωπικών σας αντικειμένων.

Στο κυλικείο του πλοίου αγόρασα ένα μπουκάλι νερό 500 ml με 1 ευρώ, έναν καφέ φραπέ με 2,50 ευρώ και ένα απλό τοστ με 3 ευρώ. Μου φάνηκαν πολύ ακριβά και, παρά τις διαμαρτυρίες μου, ο υπεύθυνος επέμενε ότι αυτές ήταν οι νόμιμες τιμές. Αληθεύει ότι τέτοιες τιμές επιτρέπονται;

Όχι, αυτές οι τιμές αγγίζουν το διπλάσιο του επιτρεπόμενου ορίου, όπως έχει οριστεί από το υπουργείο Ανάπτυξης. Για ένα μικρό μπουκάλι νερό η ανώτατη τιμή είναι 0,50 ευρώ, για ένα απλό τοστ ή σάντουιτς (ζαμπόν-τυρί) μέχρι 1,80 ευρώ και για έναν καφέ (φραπέ, ελληνικό ή γαλλικό) ή τσάι μέχρι 1,60 ευρώ. Αυτές οι τιμές συμπεριλαμβάνουν το ΦΠΑ και ισχύουν για αυτούς που σερβίρονται όρθιοι στη Β΄, Γ΄ και τουριστική θέση. Δεν ισχύουν για τους καθήμενους και για όσους βρίσκονται στην Α΄ θέση. Σε περίπτωση που στο κυλικείο του πλοίου που ταξιδεύετε εντοπίσετε τιμές που υπερβαίνουν αυτά τα όρια, ζητήστε την εφαρμογή της αγορανομικής διάταξης. Εφόσον δεν σας μειώσουν την τιμή στο επιτρεπόμενο όριο, καλέστε τη γραμμή του καταναλωτή (του Υπ. Ανάπτυξης) στο 1520 (ή στο 210-1520 για κλήσεις εκτός περιφέρειας Αθήνας).

Πληρώνω επιπλέον για τις αποσκευές μου όταν ταξιδεύω με πλοίο;

Oι επιβάτες των πλοίων δικαιούνται να μεταφέρουν τις αποσκευές τους χωρίς την καταβολή ιδιαίτερου ναύλου. Το βάρος και ο όγκος των αποσκευών που μεταφέρονται δωρεάν καθορίζεται σε σχετικό όρο στο οπισθόφυλλο του εισιτηρίου. Συχνά το μέγιστο βάρος αποσκευών ανά άτομο κυμαίνεται από 20-50 κιλά.

Ποιος ευθύνεται για ζημιές στο αυτοκίνητό μου που μεταφέρω στο πλοίο;

Εάν μεταφέρετε το αυτοκίνητό σας με το πλοίο, είστε υπεύθυνοι για τη φόρτωση και εκφόρτωσή του στο πλοίο. Εάν κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή αποβίβασης συμβεί κάποια σύγκρουση με άλλο αυτοκίνητο, συχνά αυτό δεν καλύπτεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Εάν όμως το αυτοκίνητό υποστεί κάποια βλάβη από κακό χειρισμό του πλοιάρχου, ενόσω βρίσκεται φορτωμένο στο πλοίο, δικαιούστε αποζημίωση από την πλοιοκτήτρια εταιρεία.

Γνωρίζατε ότι...

Η κράτηση θέσεων (επιβατών και οχημάτων) σε πλοία γίνεται υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά. Τα εισιτήρια και οι αποδείξεις μεταφοράς πρέπει να αναγράφουν τα ατομικά στοιχεία του επιβάτη και τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματός του.
Απαγορεύεται αυστηρά η έκδοση χειρόγραφων εισιτηρίων προς επιβίβαση σε πλοίο. Σε περίπτωση που σας εκδώσουν τέτοιο εισιτήριο, αρνηθείτε και καταγγείλτε το γεγονός στην πλησιέστερη λιμενική αρχή.
Σύμφωνα με την ΚΥΑ 3324.1/15/03, οι εκπτώσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων δεν ισχύουν για μετακινήσεις με ταχύπλοα πλοία κατά τις ημέρες Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, όταν οι συγκοινωνιακές ανάγκες καλύπτονται εντός της ίδιας ημέρας και από συμβατικό πλοίο.
Η πλειονότητα των πλοίων διαθέτει ΑΤΜ, απ’ όπου μπορείτε να κάνετε ανάληψη χρημάτων. Επίσης, στα περισσότερα κρουαζιερόπλοια θα έχετε τη δυνατότητα να αλλάξετε συνάλλαγμα.

Με αεροπλάνο

Τι κάνω σε περίπτωση που ακυρωθεί ή ματαιωθεί η πτήση μου και η εταιρεία δεν με έχει ενημερώσει;


Στις περιπτώσεις που η πτήση ακυρώνεται/ματαιώνεται για άλλους λόγους που δεν θεωρούνται έκτακτοι ή ανωτέρα βία (π.χ. δυσμενείς καιρικές συνθήκες, απεργία εργαζομένων), ο αερομεταφορέας οφείλει να σας ενημερώσει τουλάχιστον 2 εβδομάδες πριν. Εφόσον το πράξει αυτό, δεν δικαιούστε καμία αποζημίωση. Εάν σας ενημερώσει σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων, τότε οφείλει να σας προτείνει εναλλακτικές πτήσεις που είναι προγραμματισμένες σε πολύ κοντινές ώρες (1-2 ώρες) από την ακυρωθείσα/ματαιωθείσα πτήση. Εάν δεν κάνει τίποτε από τα παραπάνω, οφείλει να σας παρέχει δωρεάν διαμονή στον τόπο όπου ματαιώθηκε η πτήση, καθώς και δωρεάν μεταφορά στον προορισμό σας ή, εάν προτιμάτε, μπορείτε να ζητήσετε την επιστροφή ολόκληρης της αξίας του εισιτηρίου σας. Ό,τι κι αν επιλέξετε, η εταιρεία σε κάθε περίπτωση οφείλει να σας αποζημιώσει με 250, 400 ή 600 ευρώ για πτήσεις μέχρι 1.500 χλμ., 1.500-3.000 χλμ. ή άνω των 3.000 χλμ. αντίστοιχα.

Σε προηγούμενο ταξίδι μου με γνωστή αεροπορική εταιρεία, η πτήση της επιστροφής μου για Αθήνα είχε καθυστέρηση τεσσάρων ωρών.Όταν τελικά έφθασα στον προορισμό μου, ανακάλυψα ότι η μία από τις δύο βαλίτσες είχε σπάσει κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να χαθούν ορισμένα αντικείμενα, ενώ η άλλη βαλίτσα είχε χαθεί εντελώς. Oι υπεύθυνοι της εταιρείας είπαν ότι δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα γι’ αυτό.

Κατ’ αρχάς, κατά τη διάρκεια της αναμονής τής καθυστερημένης πτήσης η εταιρεία όφειλε να σας προσφέρει δωρεάν φαγητό. Αυτό ισχύει για όλες τις πτήσεις που καθυστερούν τουλάχιστον 2 ώρες. Εφόσον μάλιστα καθυστερήσουν τόσο, ώστε να μετατεθούν για την επόμενη μέρα, η εταιρεία οφείλει να σας παρέχει και δωρεάν διαμονή. Όσον αφορά στις αποσκευές σας που εφθάρησαν και χάθηκαν, δεν έπρεπε να φύγετε χωρίς να κάνετε γραπτή καταγγελία. Εάν δεν έχει περάσει μία εβδομάδα από το ταξίδι, μπορείτε ακόμη να κάνετε την καταγγελία στην εταιρεία για τις αποσκευές που είχατε παραδώσει κατά τον έλεγχο των εισιτηρίων. Επιπλέον, δικαιούστε αποζημίωση γι’ αυτές τις αποσκευές, η οποία όμως καθορίζεται με βάση το βάρος των αποσκευών και όχι σύμφωνα με την αξία του περιεχομένου τους. Γι’ αυτό, εφόσον οι αποσκευές σας περιέχουν είδη αξίας, πρέπει να το δηλώνετε πριν ταξιδέψετε.

Έχοντας κλείσει αεροπορική θέση ηλεκτρονικά για να ταξιδέψω με γνωστή ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία, προς έκπληξή μου, όταν έφθασα στο αεροδρόμιο, με εμπόδισαν να επιβιβαστώ στο αεροπλάνο, λέγοντάς μου ότι ο αριθμός των επιβατών είχε υπερβεί το όριο. Επίσης, μου είπαν ότι θα έπρεπε να έχω πάει νωρίτερα για check-in και ότι, τέλος πάντων, θα έπρεπε να περιμένω την επόμενη πτήση, που ήταν το επόμενο πρωί, όπως και αναγκάστηκα να κάνω τελικά, ξοδεύοντας παραπάνω από 12 ώρες στο αεροδρόμιο.

Εφόσον φθάσατε εγκαίρως για τον έλεγχο του εισιτηρίου στο αεροδρόμιο, δηλαδή ήταν ακόμη ανοιχτό το check-in, τότε αυτή η πρακτική της εταιρείας είναι σαφώς παράνομη. Όπως είναι φανερό, εκδόθηκαν υπεράριθμα εισιτήρια και έτσι οι θέσεις του αεροπλάνου δεν επαρκούσαν τελικά. Πρώτα από όλα, η εταιρεία όφειλε να επικοινωνήσει με επιβάτες, ώστε να διερευνήσει ποιοι ήταν πρόθυμοι να μην ταξιδέψουν, αλλά να παραχωρήσουν τη θέση τους έναντι χρηματικού ανταλλάγματος προσφερόμενου από την ίδια την εταιρεία. Μόνο σε περίπτωση που δεν έβρισκε αρκετούς εθελοντές μπορούσε να αρνηθεί σε εσάς και σε άλλους την επιβίβαση. Αφού λοιπόν αναγκαστήκατε να μην ταξιδέψετε λόγω άρνησης της εταιρείας, είχατε δικαίωμα να ζητήσετε την επιστροφή ολόκληρης της αξίας του εισιτηρίου ή να ζητήσετε να σας βρουν άμεσα εναλλακτική πτήση που να μην απέχει πολύ από αυτήν που χάσατε. Επιπλέον, δικαιούσασταν τα έξοδα για διατροφή και διαμονή μέχρι να πάρετε την αμέσως επόμενη πτήση. Είτε επιλέγατε να πετάξετε με την ίδια εταιρεία είτε με άλλη, σε κάθε περίπτωση δικαιούσασταν την ίδια αποζημίωση που αναφέραμε για τη ματαίωση/ακύρωση πτήσης (δηλαδή 250, 400, 600 ευρώ ανάλογα με τα χιλιόμετρα της πτήσης σας).

Μπορεί το παιδί μου να ταξιδέψει μόνο του αεροπορικώς ή μήπως κάτι τέτοιο δεν επιτρέπεται;

Παιδιά από 5έως 12 ετών μπορούν να ταξιδέψουν μόνα τους, αρκεί να ζητήσετε να συνοδεύονται από υπάλληλο της αεροπορικής εταιρείας με την οποία ταξιδεύουν, πληρώνοντας και το εισιτήριο του υπαλλήλου που θα τα συνοδεύσει. Επίσης, όλα τα σημαντικά στοιχεία του παιδιού, όπως και τα δικά σας στοιχεία επικοινωνίας, καθώς και του ατόμου που παραλαμβάνει το παιδί πρέπει να αναφέρονται στο ειδικό έντυπο μέσα σε ειδική θήκη, το οποίο φέρει μαζί του σε εμφανές σημείο το παιδί σε όλη τη διάρκεια του ταξιδιού. Ακόμη, πρέπει να ενημερώνετε για τυχόν ιατροφαρμακευτική αγωγή που μπορεί να λαμβάνει το παιδί και ιδίως εάν αυτή σχετίζεται με τα αφτιά ή τη ρινική κοιλότητα. Τέλος, το παιδί θα παραδοθεί στο άτομο που το περιμένει στον προορισμό μόνο μετά από υπόδειξη της αστυνομικής του ταυτότητας. Σε περίπτωση ακύρωσης της πτήσης (π.χ. επιστρέφοντας από το εξωτερικό, όπου ταξίδεψε το παιδί, προς Ελλάδα), το παιδί σας διανυκτερεύει μαζί με τον συνοδό της αεροπορικής εταιρείας, εφόσον ενημερωθείτε πρώτα εσείς οι γονείς/κηδεμόνες.

Γνωρίζατε ότι...

Όλα τα παραπάνω σχετικά με τις αεροπορικές μεταφορές ισχύουν σύμφωνα με κανονισμό της Ε.Ε. (261/2004) μόνο για τις κοινοτικές αεροπορικές εταιρείες, για πτήσεις προγραμματισμένες ή έκτακτες (charter) και μόνο για επιβάτες που αναχωρούν από κράτος-μέλος της Ε.Ε. προς τρίτη χώρα ή άλλο κράτος της Ε.Ε., καθώς και για επιβάτες που αναχωρούν από αεροδρόμιο τρίτης χώρας προς κράτος της Ε.Ε.
Τα Άτομα Με Ειδικές Ανάγκες (ΑΜΕΑ) εξυπηρετούνται κατά προτεραιότητα σε όλες τις μετακινήσεις και στο αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» τους χορηγούνται χωρίς επιβάρυνση αναπηρικές πολυθρόνες για τη μεταφορά τους μέσα στο αεροδρόμιο και το αεροσκάφος. Επιπλέον, στο «Ελ. Βενιζέλος» λειτουργούν 20 συσκευές τηλεκειμενογράφων για τα άτομα με προβλήματα ακοής.
Για την ασφάλεια του επιβατικού κοινού, η Ε.Ε. τηρεί «μαύρη λίστα» αεροπορικών εταιρειών που δεν πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας. Στις εταιρείες αυτές επιβάλλεται απαγόρευση πτήσεων εντός της Ε.Ε. Τη λίστα αυτή θα τη βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http: //ec.europa.eu/transport/air-ban.

Με υπεραστικό λεωφορείο

Η μητέρα μου είχε κλείσει εισιτήριο ΚΤΕΛ για Θεσσαλονίκη, όμως τελικά το μετάνιωσε και είπε ότι θα μου δώσει το εισιτήριό της. Είμαι βέβαια φοιτήτρια και δικαιούμαι μειωμένη τιμή, ενώ το εισιτήριό της είναι κανονικό. Μπορώ να χρησιμοποιήσω αυτό το εισιτήριο και να πάρω μέρος του ποσού πίσω;


Γενικά μπορεί να γίνει τροποποίηση εισιτηρίου, δηλαδή μπορεί η μητέρα σας να αλλάξει την ημερομηνία του ταξιδιού ή να το μεταβιβάσει σε κάποιον άλλο, εφόσον δεν επιθυμεί να το χρησιμοποιήσει. Αυτές οι τροποποιήσεις γίνονται χωρίς καμιά επιβάρυνση και ο υπεραστικός συγκοινωνιακός φορέας υποχρεούται να τις κάνει. Για την τροποποίηση χρειάζεται απλώς θεώρηση στο εισιτήριο από τον αρμόδιο υπάλληλο. Σε περίπτωση που το εισιτήριο μεταβιβαστεί σε πρόσωπο το οποίο δικαιούται εισιτήριο μειωμένης τιμής, όπως εσείς, ή ελευθέρας διακινήσεως, επιβάλλεται να επιστραφούν στη μητέρα σας τα αντίστοιχα χρήματα. Με άλλα λόγια, ο αρχικός δικαιούχος, δηλαδή αυτός που έβγαλε αρχικά το εισιτήριο, πρέπει να παίρνει όσα χρήματα του αναλογούν πίσω.

Είχα εισιτήριο λεωφορείου για Κέρκυρα, αλλά εξαιτίας προσωπικών προβλημάτων αποφάσισα να το ακυρώσω λίγες ώρες πριν από την αναχώρηση. Η εταιρεία δεν αναφέρθηκε σε επιστροφή χρημάτων και έτσι δεν θεώρησα ότι δικαιούμαι. Ισχύει ότι χάνεις τα λεφτά σου όταν ακυρώνεις εισιτήριο ΚΤΕΛ;

Όχι, αναλόγως με το πόσο έγκαιρα κάνατε την ακύρωση δικαιούστε και τα αντίστοιχα χρήματα. Όταν η ακύρωση σε δρομολόγιο υπεραστικής γραμμής γίνει τουλάχιστον οχτώ (8) ώρες πριν την ώρα αναχώρησης, δικαιούστε επιστροφή στο 70% της τιμής του εισιτηρίου. Ενώ όταν η ακύρωση σε δρομολόγιο υπεραστικής γραμμής γίνει εντός των τελευταίων οχτώ (8) ωρών πριν την ώρα αναχώρησης, δικαιούστε επιστροφή στο 50% της τιμής του εισιτηρίου.

Είμαι φοιτήτρια στην Αθήνα και περίμενα δέμα από τη μητέρα μου το Σάββατο με το λεωφορείο από Λάρισα. Το δέμα χάθηκε, όπως με ενημέρωσαν, και έτσι δεν το έλαβα ποτέ. Δεν θα έπρεπε να με αποζημιώσουν;

Πράγματι, μπορεί να φαίνεται ευτελές το ποσό, αλλά η μητέρα σας δικαιούται τουλάχιστον 15 ευρώ για την απώλεια του ασυνόδευτου δέματος που έστειλε. Ανάλογα και με το περιεχόμενο του δέματος, βέβαια, θα μπορούσε να λάβει και μεγαλύτερη αποζημίωση, διότι τα 15 ευρώ προβλέπονται για μικροδέματα χωρίς περιεχόμενο μεγάλης αξίας.

Γνωρίζατε ότι...

Για τη μη παραλαβή σας από αφετηρία ή προκαθορισμένη στάση, που οφείλεται σε υπαιτιότητα του υπεραστικού συγκοινωνιακού φορέα (λεωφορείου), δικαιούστε το τριπλάσιο της αξίας του εισιτηρίου σας.
Για απώλεια αποσκευής σας από υπεραστικό λεωφορείο δικαιούστε τουλάχιστον 30 ευρώ αποζημίωση.

Με τρένο

Τι δικαιώματα έχω σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης δρομολογίου του τρένου;


Στα ταξίδια με τρένο και σε περίπτωση που υπάρξει καθυστέρηση της αμαξοστοιχίας ή ακόμη και κατάργησή της (δηλαδή καθυστέρηση άνω των τριών ωρών), δικαιούστε να ζητήσετε επιστροφή της αξίας του εισιτηρίου σας για τη διαδρομή που δεν έγινε, διακόπτοντας το ταξίδι σας, ή να ταξιδέψετε με το επόμενο τρένο, ακόμη και ανώτερης κατηγορίας. Επίσης, εφόσον επιθυμείτε να μη συνεχίσετε το ταξίδι εξαιτίας αυτής της καθυστέρησης, δικαιούστε να επιστρέψετε στην αφετηρία ατελώς και να ζητήσετε επιστροφή της αξίας του εισιτηρίου σας.

Εάν λόγω ακύρωσης ή καθυστέρησης της αμαξοστοιχίας χάσω την ανταπόκριση, τι μπορώ να κάνω;

Εάν η καθυστέρηση υπερέβη τη μία ώρα και είχε ως αποτέλεσμα να χάσετε κάποιο άλλο δρομολόγιο (ανταπόκριση), δικαιούστε ολόκληρο το αντίτιμο του εισιτηρίου που χάσατε. Μπορείτε επίσης να ζητήσετε από τη σιδηροδρομική εταιρεία, ανάλογα με τις περιστάσεις (ιδίως το χρόνο αναμονής που μεσολαβεί μέχρι το επόμενο δρομολόγιο), σίτιση, στέγαση, καθώς και εναλλακτικές μεταφορές σε περίπτωση που η αμαξοστοιχία έχει αποκλειστεί στην τροχιά.

Στο ταξίδι μου με το τρένο έχασα το λάπτοπ μου και ένα κόσμημα αξίας. Μπορώ να ζητήσω αποζημίωση από την εταιρεία του τρένου;

Για τα πολύτιμα αντικείμενα που φέρετε μαζί σας δεν έχει καμία ευθύνη η εταιρεία. Oφείλετε να τα έχετε υπό τη δική σας εποπτεία και να τα προσέχετε καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού σας. Αποζημίωση θα μπορούσατε να ζητήσετε μόνο για απώλεια ή καταστροφή των υπόλοιπων αποσκευών σας, αλλά όχι για το συγκεκριμένο περιεχόμενό τους, ειδικά αν αυτό είναι μεγάλης αξίας. Για αντικείμενα αξίας μπορείτε να ζητήσετε αποζημίωση μόνο για πιθανή καταστροφή τους από αποδεδειγμένη ευθύνη της εταιρείας.

Γνωρίζατε ότι...

Στο πλαίσιο της εκστρατείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Τα δικαιώματα των επιβατών» δημιουργήθηκε ένας ιστοχώρος στη διεύθυνση http://ec.europa.eu/ passenger-rights, όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν ποια είναι τα δικαιώματά τους για κάθε μέσο μεταφοράς.
Σύμφωνα με την υπουργική απόφαση Α2-2207/07, είναι νόμιμη η είσπραξη προμήθειας από τα ταξιδιωτικά γραφεία κατά την έκδοση αεροπορικών, ακτοπλοϊκών κ.λπ. εισιτηρίων, εφόσον η αμοιβή αναγράφεται σε αναρτημένο τιμοκατάλογο σε εμφανές σημείο μέσα στα γραφεία και εφόσον εκδίδουν τη σχετική απόδειξη για την αμοιβή αυτή.

Με νοικιασμένο αυτοκίνητο

Υπάρχει ελάχιστο όριο ηλικίας προς ενοικίαση αυτοκινήτου και ποιος ο ελάχιστος χρόνος που μπορώ να νοικιάσω ένα αυτοκίνητο;


Το ελάχιστο ηλικιακό όριο κυμαίνεται από 21 έως 25 έτη, ανάλογα με την εταιρεία ενοικίασης. Η εξήγηση γι’ αυτά τα υψηλά όρια είναι ότι ο οδηγός πρέπει να κατέχει τουλάχιστον ένα χρόνο άδεια οδήγησης, ώστε να έχει εμπειρία οδήγησης. O ελάχιστος χρόνος μίσθωσης είναι μία ημέρα, δηλαδή ένα 24ωρο, και συνήθως η χρέωση γίνεται ανά ημέρα μίσθωσης.

Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις του γραφείου ενοικίασης απέναντί μου;

Κατ’ αρχάς, το γραφείο πρέπει να σας παραδώσει το αυτοκίνητο που επιλέξατε κατάλληλο προς χρήση και καθαρό και να φροντίζει να το διατηρεί κατάλληλο σε όλη τη διάρκεια της μίσθωσης. Πρέπει επίσης να σας δώσει, και χωρίς να το ζητήσετε, όλες τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του αυτοκινήτου, τη χρήση των διαφόρων συστημάτων και αξεσουάρ. Τέλος, οφείλει να καταβάλει τους φόρους, δασμούς και τέλη που αφορούν το ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθώς και τα ασφάλιστρα.

Τι δικαιώματα έχω αν το γραφείο παραβιάσει τις υποχρεώσεις του ή παρουσιαστεί ελάττωμα στο αυτοκίνητο;

Έχετε το δικαίωμα να υπαναχωρήσετε από τη σύμβαση ή να ζητήσετε αντικατάσταση του αυτοκινήτου με άλλο της ίδιας κατηγορίας ή να ζητήσετε τη μείωση του συμφωνηθέντος τιμήματος. Σε περίπτωση που, εξαιτίας της βλάβης, υποχρεωθήκατε να διαμείνετε σε ξενοδοχείο ή να πληρώσετε για την επισκευή του αυτοκινήτου ή τη μεταφορά του σε συνεργείο, δικαιούστε αποζημίωση.

Ποιες είναι οι βασικές υποχρεώσεις μου απέναντι στο γραφείο;

Εκτός από την καταβολή του τιμήματος, όπως το συμφωνήσατε με το γραφείο, έχετε υποχρέωση να διατηρήσετε και να επιστρέψετε το αυτοκίνητο όπως το παραλάβατε. Επίσης, σε περίπτωση που προκύψουν βλάβες χωρίς υπαιτιότητά σας, οφείλετε να τις αναφέρετε αμέσως στο γραφείο. Εάν δεν τηρήσετε τις υποχρεώσεις σας, ενδέχεται και το γραφείο να ζητήσει αποζημίωση από εσάς.

Χρειάζεται να δηλώσω στο γραφείο ότι θα οδηγεί και κάποιο άλλο πρόσωπο το αυτοκίνητο εκτός από εμένα;

Ναι, είναι απαραίτητο να δηλώνετε τυχόν συνοδηγό, διότι μόνο έτσι καλύπτεται αυτός σε περίπτωση ατυχήματος ή άλλου προβλήματος που είναι δυνατόν να προκύψει. Στην περίπτωση αυτή χρεώνεστε ένα επιπλέον ποσό για κάθε οδηγό.

Μπορώ να νοικιάσω το αυτοκίνητο από την πόλη μου και να το παραδώσω σε άλλη πόλη ή ακόμη και εκτός Ελλάδος;

Πολλές εταιρείες επιτρέπουν να παραδώσετε το αυτοκίνητο σε άλλο κατάστημά τους σε διαφορετική πόλη από αυτή που το νοικιάσατε, αλλά σας χρεώνουν έξτρα. Όσον αφορά την παράδοση στο εξωτερικό, αυτό μπορεί να διαφέρει από εταιρεία σε εταιρεία. Oρισμένες το απαγορεύουν, ενώ κάποιες άλλες το επιτρέπουν, επιφυλασσόμενες να δώσουν έγκριση, αφού πρώτα το ζητήσετε.

Τέσσερα πράγματα που πρέπει να προσέξετε πριν νοικιάσετε αυτοκίνητο.

1) Το ειδικό σήμα του ΕOΤ πρέπει να υπάρχει και στα καταστήματα που ενοικιάζουν αυτοκίνητα, πράγμα που αποδεικνύει ότι λειτουργούν νόμιμα.

2) Βεβαιωθείτε ότι τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα είναι ασφαλισμένα, διαφορετικά, σε περίπτωση ατυχήματος, θα ευθύνεστε και προσωπικά.

3) Στις τιμές ενοικίασης, που καθορίζονται ελεύθερα από το κάθε κατάστημα, δεν περιλαμβάνεται το κόστος της βενζίνης.

4) Oι εταιρείες ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων έχουν προδιατυπωμένους γενικούς όρους συναλλαγών που σας δεσμεύουν, χωρίς να μπορείτε να τους διαπραγματευτείτε, και αφορούν τον ελάχιστο χρόνο μίσθωσης, τη χρέωση, τον τρόπο πληρωμής, την ασφαλιστική κάλυψη και την παράδοση - παραλαβή του αυτοκινήτου, γι’ αυτό διαβάστε προσεκτικά τη σύμβαση πριν το ενοικιάσετε.

Γνωρίζατε ότι...

Σε πολλές χώρες απαγορεύεται η κατανάλωση αλκοόλ σε εξωτερικούς χώρους, στο δρόμο και σε πάρκα και επιβάλλεται στους παραβάτες πρόστιμο ή κράτηση.
Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης μπορείτε να καλέσετε από το κινητό σας το 112, χωρίς χρέωση, από όλη την Ευρώπη.
Η άδεια οδήγησής σας ισχύει σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου